• १२ मंसिर २०८१, बुधबार

जनवादी गायक जेबी टुहुरेको स्मरण

blog

‘आमा, दिदी, बहिनी हो कति बस्छौ दासी भई सुखको सधैँ प्यासी बनेर...’

यो गीत गएपछि जेबी टुहुरे अर्थात् जीतबहादुर खड्गीको चर्चा चुलियो । उनको यो गीत कालजयी बन्यो । यो गीतले तत्कालीन पञ्चायती शासनविरुद्ध डटेर लाग्न परिवर्तन, चेतना र जगरणको राँको सल्कायो । आमा, दिदी, बहिनीहरू चुलोचौका, घाँसदाउरा, मेलापात, र पानी पँधेरामा मात्र सीमित हुनु हुँदैन अन्याय, असमानताका विरुद्ध जाग्नु पर्छ भन्ने सन्देश यो गीतले फैलायो । पञ्चहरूको जगजगी चलेका बेला यस्ता गीत उतिबेलाको रेडियो नेपालमा रेकर्ड हुँदैनथे, बजाइँदैनथे । निरङ्कुश र जहानियाँ शासनकाविरुद्ध क्रान्ति र परिवर्तनको पक्षमा होमिन प्रेरित गर्ने यस्ता गीत गाउँ, टोल र जनताका झुपडीमा लुकी लुकी गाउनु पथ्र्यो । प्रहरीले भेटे ठाउँका ठाउँ सिध्याइदिने जमाना थियो उसबेला । 

यिनै गायक जेबी टुहुरेलाई गत बुधबारको मन्त्रीपरिषद् बैठकले ‘जनगायक’को उपाधि दिने निर्णय ग¥यो । जेबी टुहुरेको २०७८ भदौ १० गते निधन भइसकेको छ । निधन भएको करिब दुई वर्षपछि सरकारले दिएको उपाधि स्वागतयोग्य छ ।

टुहुरेको जीवनयात्रा  

जेबी टुहुरेको जन्म २००१ सालमा धरानको पुरानो बजारमा भएको हो । उनको चर्चित गीत ‘आमा, दिदी, बहिनी हो’को सिर्जना–सन्दर्भ पनि धरानसँग जोडिएको छ । उनको राजनीति र गायनका धेरै पाटा धरानसँगै जोडिएर आउँछन् तर उनले जीवनको छोटो समय मात्र धरानमा बिताए । उनको जीवन स्थिर भएन । बाबु व्यापारी थिए । व्यापारकै सिलसिलामा धरानबाट मोरङको लेटाङ हुँदै मधुमल्ला बसाइँ सरे । बाबुको सेखपछि टुहुरे पनि एकै ठाउँ बसेनन् । मधुमल्लाबाट विराटनगर हुँदै २०४७ सालमा काठमाडौँ आए । २०५९ सालदेखि त स्थायी रूपमै काठमाडौँ बस्न थाले । २०२१ सालमा बाबु कृष्णबहादुर खड्गीको मृत्युपछि उनले आफूलाई टुहुरो भएको महसुस गरे र नामको पछाडि ‘टुहुरे’ जोडे । अन्नततः उनी टुहुरेबाटै चिनिए । 

उनको चर्चित गीत ‘बसाइँ हिँड्नेको ताँतीले, बस्नेको मन रुँदछ’ उनकै जीवनसँग पनि मेल खान्छ । २०२६ सालतिर गाएको यो गीतले नै पहिलो पटक उनलाई चिनाएको थियो । त्यति बेला उनी जुठबहादुर खड्गीबाट जेबी टुहुरे बनिसकेका थिए । २०२६ सालअघि उनी मायाप्रेमका गीत गाउँथे । मधुमल्लास्थित घरबाट भागेर काठमाडौँ आएपछि २०१९ सालमा रेडियो नेपालमा पहिलो पटक गीत रेकर्ड गराए । उनको पहिलो रेकर्डेड गीत ‘हा हा काली, हा छैन नि माली’ थियो । 

...अनि कम्युनिस्ट बने

गीत गाउन थालेपछि काठमाडौँ आउजाउ भइरह्यो । उनका गीतले उत्तिसारो चर्चा पाएका थिएनन् तर यिनै गीतको माध्यमबाट २०२४ सालमा साहित्यकार पारिजातसँग नजिक भए । त्यति बेला पारिजात, रामेश, रायन, मंजुल, अरिम लगायतले राल्फा आन्दोलन सुरु गरिसकेका थिए । यही सम्बन्धले उनलाई कम्युनिस्ट बनायो तर कम्युनिस्ट पार्टी छिन्न–भिन्न थिए । उनले २०२५ सालमा पूर्वकोशी प्रान्तीय कमिटीको सदस्यता पाए । उनलाई दधिराम आचार्यले पार्टी सदस्यता दिएका थिए । मोरङका लब प्रधान पनि कम्युनिस्ट पार्टीमा काम गर्थे । लब प्रधानले नै लेखेर दिएको गीत ‘बसाइँ हिँड्नेको ताँतीले’ गाएपछि उनले त्यसपछि कहिल्यै मायाप्रेमका गीत गाएनन् । टुहुरेलाई पहिलो पटक यही गीतले गायकका रूपमा चिनायो । पछि उनी राल्फामा नलागे पनि उनीहरूसँग नजिक थिए ।

पछि राल्फामा फुट आयो । रायन नेकपा (चौथो महाधिवेशन) तिर लागेर ‘वेदना सांस्कृतिक परिवार’ बनाए । जेबी टुहुरे पूर्वकोशी प्रान्तीय कमिटी हुँदै नेकपा (माले)मा लागे । राल्फाकै रामेश र मंजुल पनि मालेतिर लागे । उनीहरूले जेबी टुहुरे, शम्भु राई, रामकृष्ण दुवाललगायतसँग मिलेर ‘सङ्कल्प’ गीतियात्रा गरे । यही क्रममा ‘आमा, दिदी, बहिनी हो’ गीत जन्मिएको थियो । 

पञ्चहरूको जगजगी चलेका बेला यस्ता गीत उतिबेलाको रेडियो नेपालमा रेकर्ड हुँदैनथे, बजाइँदैनथे । निरङ्कुश र जहानियाँ शासनकाविरुद्ध क्रान्ति र परिवर्तनको पक्षमा होमिन प्रेरित गर्ने यस्ता गीत गाउँ, टोल र जनताका झुपडीमा लुकी लुकी गाउनु पथ्र्यो । प्रहरीले भेटे ठाउँका ठाउँ सिध्याइदिने जमाना थियो उसबेला ।

सङ्कल्प गीतियात्राले त्यति बेला अँध्यारोमा मसालको काम गरेको थियो । यो गीतियात्राले धेरै कम्युनिस्ट पनि जन्मायो । त्यति बेला जेबीले पनि रामेशसँग गीत गाउँदै पूर्वका धेरै गाउँ चहारेका थिए । २०३४ सालमा धरानमा भएको गीतियात्राकै कार्यक्रममा जेबी टुहुरेले पहिलो पटक ‘आमा, दिदी, बहिनी हो’ गाएका थिए । टुहुरेले यो गीत ‘चरी भररर’ पुस्तकमा भेटेका थिए । त्यसलाई गुल्मीका एकदेव ज्ञवालीले लेखेका थिए तर यो गीतले महिलालाई होच्याएको भनेर रामेशले असन्तुष्टि जनाएका थिए । त्यसमा नारीलाई लुगा लाउन पाएपछि मक्ख पर्ने, घरमा नै बस्ने, चन्द्रमाको पूजा र प्राथना गर्ने, आफ्नो घरको चुलोचौको मात्र गर्ने रूपमा चित्रित गरिएको थियो । यो गीतका पछाडिका लाइन बम देवानले थपे । त्यही गीतले जेबी टुहुरेलाई लोकप्रिय बनायो ।

सांस्कृतिक यात्रा र लज सञ्चालक

जेबी टुहरेको पहिलो एकल सांस्कृतिक कार्यक्रम २०२७ सालमा भएको थियो । अनेरास्ववियुको आयोजनामा त्रिभुवन विश्वविद्यालयको अडिटोरियम हलमा उनको ‘वान मेन सो’ नामक कार्यक्रम भएको थियो । टुहुरे कम्युनिस्ट पार्टीको सदस्यता प्राप्त गरेको दिनदेखि निरन्तर सक्रिय थिए । उनी मधुमल्ला बस्दा पनि तत्कालीन नेकपा (माले) का नेताहरूको सम्पर्कमा हुन्थे । पार्टीले उनको घरलाई सेल्टरसमेत बनाएको थियो ।

पछि उनले विराटनगरको ट्राफिक चोकमा ‘शान्ति शितलु’ नामको लज पनि चलाए । २०३९ सालमा स्थायी रूपमा नै विराटनगर बसाइँ सरे । २०३६ सालदेखि ०४६ सालसम्म उक्त लजका खाली कोठामा दिउँसो पार्टीको बैठक बस्थे । २०४५ सालदेखि उनले विराटनगरकै बसपार्कमा केही समय ‘मौसमी’ लज पनि सञ्चालन गरेका थिए ।

तीन कक्षा पढेका टुहुरे शिक्षक बने

उनले कक्षा ३ सम्म मात्र पढेका थिए । आफूले औपचारिक शिक्षा हासिल गर्न नपाए पनि केही समय गाउँकै विद्यालयमा शिक्षण पेसा गरे । उनी २०४४ सालमा स्थापित जनसांस्कृतिक मञ्चको संस्थापक सदस्य भए । उनलाई २०४७ सालमा पार्टीमा ‘पूर्णकालीन’ काम गर्न तत्कालीन एमालेले काठमाडौँ बोलायो । त्यसपछि उनले आफ्नो लज व्यवसाय छाडे । उनी जनसांस्कृतिक मञ्चको दुई पटक अध्यक्ष भए । एमालेको केन्द्रीय अनुशासन आयोग सदस्य र सांस्कृतिक विभाग सदस्य पनि भए । प्रज्ञा–प्रतिष्ठानको प्राज्ञ सभा सदस्यसमेत भए ।

माओवादी हुँदै संविधान सभा सदस्य

जेबी टुहुरेले २०६६ सालमा नेकपा (एमाले) परित्याग गरी नेकपा (माओवादी)मा प्रवेश गरे । दोस्रो संविधान सभामा माओवादी केन्द्रबाट सभासद बनेका उनी जनसांस्कृतिक महासङ्घका संरक्षक र माओवादी केन्द्रका सल्लाहकार थिए । यतिबेला उनको नाममा जेबी टुहुरे फाउन्डेसनसमेत स्थापना भएको छ । फाउन्डेसनले जेबी टुहुरेको जीवनसँग सम्बन्धित स्मृति ग्रन्थ प्रकाशन गरेको छ । 

उनका करिब १५० गीत रेकर्ड भएका छन् । उनका ‘छोराहरू हो, छोरीहरू हो,’ ‘मृत्यु पनि मान्छेपिच्छे फरक हुँदो रैछ,’ ‘किसानको मुटु छामेर हेरे,’ ‘पसिना झार्दै तरर, चार दिनको बाटो’ लगायत गीत पनि चर्चित छन् । गीत सङ्गीतका माध्यमबाट नेपालको लोकतान्त्रिक आन्दोलनलाई माथि उठाउन योगदान गरेका जेबी टुहुरेप्रति हार्दिक श्रद्धासुमन !

  

Author

फणीन्द्र फुयाल ज्वाला