• १० मंसिर २०८१, सोमबार

सोखले तिखारिएको कला

blog

केही समय नेपाल, केही समय बेलायत बस्दै गर्दा रहरले बनेका पी. सिंहका चित्र तारागाउँ म्युजियमको सानो कक्षमा गत हप्ता प्रदर्शित भए– ‘भ्रमण २०२२’ को नामबाट । प्रदर्शनकक्ष सानो छ, यस अर्थले चित्रहरू पनि कमै छन् । सबैजसो चित्रहरू यथार्थपरक हुँदा अलि टाढाबाट हेर्नुपर्ने हुँदैन । अमूर्त चित्रहरू भएको भए ठूलो कोठा अनि अलि टाढाबाट हेर्न मिल्ने ठूलै कक्ष पनि चाहिन्थ्यो । उहाँको चाहिँ यथार्थवादी चित्रगत शैली हुँदा यसलाई ठूला कोठाको पनि जरुरत परेन । 

करिब चौध वर्षअघि बेलायत जानुभएका सिंह नेपालमै हुँदा कला कोर्नु हुन्थ्यो वा हुँदैनथ्यो, यसकोे अभिलेख कहीँ छैन । स्कुलमा हुँदा सम्भवतः कला कोर्नुहुन्थ्यो होला तर देखिने गरी उहाँ कलाकारका रूपमा देखापर्नुभएको थिएन । उहाँ नेपाल आएको एक हप्ता पनि भएको थिएन, तुरन्तै फर्कनै पर्ने हतारो पनि थियो । यो हतारोमा पनि उहाँको सिर्जनशील मन मानेन । क्रियाशील हुन मन लाग्यो । आफ्ना कामहरू नेपालमा पनि देखाउन मन लाग्यो । बेलायतमा त उहाँले आफ्ना यी काम धेरै देखाइसक्नुभयो । प्रशंसा पनि बटुलिसक्नुभयो । बिक्री पनि निकै भए । थोरै समयका लागि आफ्ना काम आफ्नै गाउँघरमा देखाउने रहर पलाउँदा उहाँले हतारहतारमा प्रदर्शन गर्नुभयो । हतारपतारको काम राम्रो हँुदैन भन्ने गरिन्छ तर यो कला प्रदर्शनीचाहिँ यस्तो देखिन्न । कलाका क्याटलगहरू केही बनेका छैनन्, पर्याप्त मात्रामा सूचनाहरू अभिलेखन छैन, भए अझ राम्रो हुन्थ्यो भन्ने एउटा पाटोचाहिँ रह्यो तापनि प्रदर्शनीकै हकमा चाहिँ यसलाई छ्या भन्ने ठाउँ देखिँदैन ।

तीन दिनका लागि मात्र भए पनि उहाँले आफ्नोे एकल कला प्रदर्शनी गर्न भ्याउनुभयो । मूलतः यसलाई एकल कला प्रदर्शनी नभने पनि हुन्छ किनकि दुई–चारवटा चित्रहरू रोसलिन सिंहका पनि छन् । बुवाकै जस्तै उहाँकी १८ वर्षकी छोरी रोसलिनको पनि हात माझिएकै देखिन्छ । स्तरकै हिसाबमा पनि रोसलिनका चित्रलाई तल झार्न मिल्दैन । यसरी भनौँ एउटै लहरमा यी सबै चित्रहरू प्रदर्शित हुँदा सामान्यतया कसैले पनि यी दुवैका चित्रलाई अलग्याएर पढ्न सक्दैनन् । परिपक्व अपरिपक्व आदि भनेर यी दुवैका चित्रलाई अलग्याउन पनि सकिँदैन । त्यसो त उहाँका अन्य चित्रहरू पनि अनेक शैलीमा देखिँदा छोरीकै चित्रहरू पनि उहाँकै हुन् कि भनेर झुक्किन सकिन्छ । बाबुछोरीको संयुक्त कला प्रदर्शनीकै रूपमा यसलाई हेर्नुपर्ने हुन्छ । जहाँसम्म कलाकारको सन्दर्भ छ, यसअघि नेपालमा कलाकारको रूपमा उहाँको नाम खासै सुनिएको छैन तर सोखसँग शिल्प–दक्षता राम्रैसँग जोडिएपछि अहिले उहाँका चित्रहरू गजबले जमेको छ । जन्मजात कलागत–गुण उहाँभित्र पल्लवित भएर आएको यसले प्रमाण दिन्छ । 

रहरले जन्माएको जस्तो कला देखिए पनि उहाँको कलामा परिपक्वता र शिल्पी दक्षता यथेष्ट रूपमा देखिन्छ । रमाइलो प्रसङ्ग के पनि जोडिन गएको छ भने छोरी पनि कलाकार भएर निस्कनुभएको छ । श्रीमती सङ्गीता सिंहचाहिँ साहित्यकार हुनुहुन्छ । घरमै कलासाहित्यको रमाइलो वातावरणले गर्दा सिर्जनामा परिवारका सबै लागेका हुन सक्छन् । 

कलाकार पी. सिंहको कलाको शैलीगत स्वरूप र प्रवृत्तिको अलिकति कुरा गराँै । उहाँका चित्र एकै शैली र प्रवृत्तिका छैनन् । सरसर्ती हेर्दै जाँदा स्वभावतः जोकसैलाई पनि यो एक समूहगत कला प्रदर्शनी जस्तो पनि देखिन सक्छ किनकि नभनीकन वा कलाकारको हस्ताक्षरमा आँखा गाडेर नहेरेसम्म यी सबै चित्रहरू एउटै कलाकारका हुन् र भन्ने लाग्छ । ठम्याउन गाह्रै पर्छ । 

निरन्तर यसैमा मात्र लागेर उहाँले यस विधालाई समातेको देखिँदैन । पेसाले उहाँ सफ्टवेयर इन्जिनियर हुनुहुन्छ । अधिकांश समय त यसैमा दिनुपर्छ । फुर्सदका बेला वा रहर जागेका बेला उहाँ चित्रहरू बनाउनुहुन्छ । कला सिर्जना निरन्तर हुँदैन । यसले अधिकांश चित्रहरू प्रकारप्रकारमा देखिनु स्वाभाविक पनि हो । अर्को एक थोक पनि छ, यी सबैजसो चित्र एक प्रकारले ‘कपी वर्क’ अनि थोरै उहाँकै कल्पनाका उपज हुन् । भावनाले मथिङ्गलमा गुथेका अनेक कल्पनालाई गाँसेर चित्र बनाउँदा पनि घरीघरी अलग–अलग चित्र दृश्यावलोकन हुनु स्वाभाविक पनि हो । 

उहाँले यथेष्ट रूपमा छापाचित्रको सहयोग लिएको देखिन्छ । छापाचित्रको सहयोग लिनु वा कम्प्युटरमा यसैलाई ‘म्यानुपुलेट’ गर्नु आजको दिनमा नौलो ठानिँदैन । यही छापाचित्रलाई पनि कलाकै रूपमा पस्कनु पनि अहिलेको कलाको प्रकृति र विशेषतालाई हेर्दा अस्वाभाविक लाग्दैन । जुनसुकै माध्यम, जेजसो गरेर मिलाउँदा, गाँसेर ‘कोल्याबोरेटिभ वे’मा गर्दा पनि यसभित्र कलाकारको रचना–दक्षता र शिल्प–दक्षताचाहिँ गाँसिएरै आएको हुन्छ । यसर्थ पनि यस्ता चित्र वा मूर्ति वा कामहरूलाई यसरी नै हेर्ने प्रक्रिया बसिसकेको छ । यस्तो बेलामा कलाकारका अवधारणागत सन्दर्भहरू खोतलेर हेर्नुपर्ने हुन्छ । कुन सन्दर्भमा, कुन अवस्था र वातावरणमा कलाको सिर्जना भयो योचाहिँ महत्वको कुरा हो । 

घाँसको भारी बोकेकी एक महिलाको चित्र छ, ‘रियालिस्टिक’ अझ ‘सुपर रियालिस्टिक’ शैली भने पनि भयो यसलाई । चित्रपटको धेरै ‘नेगेटिभ स्पेस’लाई छाडेर संयोजन गरिएको यो चित्रमा बिचरी महिलाको व्यक्तिचित्र दृश्यावलोकन हुन्छ । स्वभावतः यो चित्र कतै हेरेरै बनाएका होलान् तापनि मुखाकृतिको अभिव्यञ्जना, भाव र मनभित्र बोकेका दुःखेसाहरू स्पष्ट देखिन्छ । यति मात्र होइन अति स–साना अवयवहरूलाई बढो जतनका साथ निर्वाह गरेको देखिनु पनि उहाँको थप विशेषता हो । अति मेहनत, संयम र धैर्य आदिले गर्दा पनि उहाँको यो काम गजबकै देखिन्छ । यसै बेला पुनः नितान्त अर्कै शैली र सोचमा निर्माण गरिएको एउटा मात्र गिलासको चित्र छ । यो एउटा पारदर्शी गिलासको हो । अति दुरुस्त देखिने चित्रमा ‘क्रिस्टल’को स्वाभाविक विशेषताका साथ थोरै रक्सी आदिले यथार्थ अवस्थालाई चित्रण गरेको देखिन्छ । स्वभावतः यथार्थ शैलीमा बनेको यो गिलास शिल्प दक्षताले परिपूर्ण भएको देखिन्छ । यस्तै विषय र ‘क्रिस्टल’कै थोरै फरक विषयमा पनि अन्य चित्रहरू बनाउनुभएको छ । यसबाहेक पोजका रूपमा बनाएको अण्डा, छोडाएको सुन्तलाका केस्राकेस्राहरू, आधा काटेको गोलभेँडा आदिका चित्र पनि ‘सुपर रियालिस्टिक’ स्वभावमा दृष्टिगोचर हुन गएको देखिन्छ । यसले गर्दा यी चित्रहरूमा यथेष्ट सौन्दर्य वशीभूत हुनु स्वाभाविक देखिन्छ ।  

यस्तै अर्को चित्र छ, चित्रपटभरि पानी आउँदाआउँदै सुकेको वा पानी निमिट्यान्न भएको धाराको टुटीमाथि प्यासी चरा । पानी खान नपाएका चराको अवस्था आदि उहाँले समात्दा यो चित्रको कला संयोजन पनि अलौकिक बन्न गएको छ । विषयवस्तु अनि अवस्था, घटनाको मर्मलाई चोटिलो पाराले समात्ने र यसैलाई केन्द्रबिन्दुमा राखेर कला प्रस्तुत गर्ने उहाँको तौरतरिका गजबले प्रस्फुटन भएको छ । हरेकजसो चित्रमा एउटै मात्र वस्तुलाई केन्द्रमा राखेर यसैको विशेषता र लक्षणलाई केलाई–केलाई उजागर गर्ने एउटा थप विशेषता पनि उहाँमा देखिन्छ । ढुङ्गेधाराको चित्र वा सिङ्गो घरको एउटा पाटो ढोका र झ्याल, अनि ढोकामा एउटा बूढो व्यक्ति कसैलाई पर्खी बसे जस्तो चित्र अझ मार्मिक देखिन्छ । विषयवस्तुका हिसाबले कलाकारको छनोट आफैँ पनि मार्मिक देखिन्छ । यसलाई प्रस्तुत गर्ने तरिका, संयोजन, सङ्गठन आदिले यी चित्र एक तमासको देखिन गएको हो । समग्रमा यस्ता चित्र हेर्दा अनि उहाँका तुलिका र रङ्गहरूको चलखेललाई छाम्दा पनि कहीँ खोट लगाउने ठाउँ देखिँदैन । स–साना रेखाहरू सहजै स्वाभाविक रूपमा कुँदिरहेको हेर्दा एक किसिमको मिठास भावकले महसुस गर्छन् । त्यति नै बेला बोल्ड तुलिकाघातको प्रयोग भएको अर्को दृश्य चित्र हेर्दा पनि त्यत्तिकै रूपमा दर्शक मोहित हुन्छन् ।