• १० मंसिर २०८१, सोमबार

सन्थालको सांस्कृतिक धरोहर

blog

विसं २०४० को दशकमा लेखन आरम्भ गरी विसं २०५० को दशकमा स्थापित कवि एवं निबन्धकार डा. टङ्क उप्रेती साहित्यमा विषयवस्तुको प्रभावकारी प्रस्तुति, शैलीको निजत्व र नवीनताको सन्धानका लागि परिचित हुनुहुन्छ । उहाँका चार वटा काव्यकृति र एउटा निबन्धसङ्ग्रह प्रकाशित छन् । सञ्चार अनुसन्धान र विश्लेषणात्मक लेखनमा पनि उहाँ संलग्न हुनुहुन्छ । यस क्षेत्रमा पनि उहाँका दुई वटा किताब प्रकाशित छन् ।

डा. उप्रेतीको पछिल्लो किताब नेपाल प्रज्ञा– प्रतिष्ठानले प्रकाशित गरेको छ । ‘सन्थाली लोकगीत’ नामक उक्त किताबमा झापाको बाह्रदशी क्षेत्रमा गाइने डेढ दर्जन लोकगीत, गरामनी क्षेत्रमा गाइने आधा दर्जन लोकगीत र अर्जुनधारा क्षेत्रमा गाइने एउटा सन्थाली लोकगीतहरू सङ्कलन गरिएको छ । यी सन्थाली लोकगीतहरू आधुनिकताका मारका कारण क्रमशः प्रचलनबाट हराउने क्रममा छन् । सन्थालको सांस्कृतिक धरोहर र पहिचानका रूपमा रहेका यी गीतहरूको सङ्कलन आफैँमा दुर्लभ र अति महत्वपूर्ण कार्य हो ।

यो पुस्तकमा मूलतः दुई वटा खण्ड रहेका छन् । पहिलो खण्डमा सङ्कलित सन्थाली लोकगीतका विभिन्न आधारमा वर्गीकरण र विश्लेषण गरिएको छ । विषयवस्तु, गायन समय र गायनमा सहभागिताका आधारमा १३ वटा वर्गमा वर्गीकरण गरिएको छ र उदाहरणसहित प्रस्तुत गरिएको छ । पहिलो खण्डको प्रारम्भमा लोकगीतको परिभाषा, सिद्धान्त, सन्थाली लोकगीतका सन्दर्भमा पूर्वकार्य समीक्षा, सन्थालको इतिहास र उत्पत्तिसम्बन्धी विश्लेषणात्मक प्रस्तुति रहेको छ । यसैका आधारमा लोकगीतका शब्द, लय, भाव, संवेग, विचार, संस्कृति, परम्परा, विश्वास पद्धति आदिको विश्लेषण र विवेचना गर्दै नेपाली सन्थालीको सोच, धारणा र जीवन पद्धतिलाई प्रस्ट्याइएको छ ।

संस्कृति, मानव र प्रकृतिको अन्तव्रिर्mयाबाट सिर्जित मूर्त–अमूर्त सम्पदा हो । लोकगीत यसैको एउटा पक्ष हो । सन्थाली लोकगीतको आँखीझ्यालबाट नेपाली सन्थालको संस्कृति र जीवन पद्धतिलाई डा. उप्रेतीले स्पष्ट रूपमा पुस्तकमा देखाउनु भएको छ । 

यो किताब अनुसन्धानमा आधारित छ । लेखकीयमा डा. उप्रेतीले अन्तर्वार्ता, अवलोकन, श्रव्यदृश्याङ्कन, अन्तर्वस्तु विश्लेषण जस्ता बहुविधिको प्रयोग गरिएको बताउनु भएको छ । यसबाट अनुसन्धानको आन्तरिक वैधता र शुद्धता कायम गर्न सघाएको छ । 

किताबको पहिलो खण्डमा सन्थालको परम्परागत बाजा, नाच्ने बेलाको भेषभूषा, सन्थाल नाच र धार्मिक विश्वास, सन्थाल नाच र संरक्षणका चुनौती आदिको विवेचना पनि गरिएको छ । पहिलो खण्डको अन्त्यमा अनुसन्धानको निष्कर्ष खिचिएको छ । 

किताबको दोस्रो खण्डमा सन्थाली लोकगीतहरू शीर्षकमा छरिएर अभ्यासमा रहेका लोकगीतहरूको सङ्कलन गरिएका छन् । यस खण्डमा झापा जिल्लाका तीन वटा स्थान (क्षेत्र) बाह्रदशी, गरामनी र अर्जुनधाराबाट सङ्कलन गरिएका लोकगीतलाई अलग अलग उपखण्डमा संयोजित गरिएका छन् । छरिएर रहेका सन्थाली लोकगीतलाई यसरी सङ्कलन गरिनु नै आफैँमा सङ्कटमा रहेको सम्पदाको संरक्षणमा महत्वपूर्ण कार्य हो । यी खण्डहरूमा लोकगीतलाई प्रथमतः सन्थाली भाषामा देवनागरी लिपिमा राखिएका छन् । त्यसपछि ती गीतहरूलाई नेपाली भाषामा अनुवाद गरिएका छन् । देवनागरी लिपिमा राखिएका यी गीतलाई सन्थाली भाषाको ओलचिकी लिपिमा प्रस्तुत गरिएका छन् । ओलचिकी लिपिमा नेपालबाट यस प्रकारको किताब प्रथम पटक प्रकाशन गरेर नेपाल प्रज्ञा प्रतिष्ठानले महत्वपूर्ण कार्य गरेको छ । अनुवादमा शिव मुर्मु, मेनुका मर्डी र मोहन हेमरमले सहयोग गर्नुभएको छ भने ओलचिकी लिपिमा लिप्यान्तरमा शिव मुर्मुले योगदान गर्नुभएको छ । 

झापा, मोरङ र सुनसरी जिल्लामा मात्र बसोबास भएको २०७८ को जनगणना प्रतिवेदनले आदिवासी/जनजाति सन्थालको जनसङ्ख्या ६० भन्दा कम रहेको देखाएको छ । सन्थालीहरूको लोकसंस्कृतिका विविध आयाममाथि थप अध्ययन, अनुसन्धान, अभिलेखन, विश्लेषण र अर्थहरूको खोजी गरिनु वर्तमानको आवश्यकता हो भन्नेमा दुई मत नहोला । पृष्ठ ११८+१४ रहेको यस कृतिको मूल्य भने दुई सय रुपियाँ रहेको छ ।